dilluns, 18 de maig del 2009

Sense cotxes la vida segueix igual o millor

Així ho demostren a Vauban, un poblet d'Alemanya, on anar en bicicleta i caminar són els principals mitjans de transport.


Els residents de Vauban són pioners en haver pres la decisió de prescindir de l'automòbil.
L'estacionament als carrers i als garatges de les cases estan prohibits en aquest districte ubicat als afores de Freiburg, proper a les fronteres franceses i suïsses. Els carrers de Vauban estan completament lliures de cotxes ( "car-free").
Només passa un tramvia privilegiat pel carrer principal. Aconseguir cotxes està permès però només hi ha dos llocs per aparcar: són grans garatges situats a les afores on s'acaba la zona de desenvolupament i el propietari del cotxe compra un espai per $ 40.000 juntament amb la casa.



El 70% de les famílies no posseeixen automòbils i un 57% de gent ha venut els seus cotxes per traslladar-se allà. La majoria solen dir: "Quan tenia un cotxe vivia molt més tens. Sóc molt més feliç ara així ", mentre recorren els carrers verds i arbrats en els quals el xiulet de les bicicletes i les veus dels nens silencien qualsevol soroll llunyà de motor.


Els automòbils són l'eix dels barris de les ciutats tadicionals d'ara, on diverses famílies de classe mitjana construeixen les seves cases. Segons els investigadors, aquest és un gran obstacle per aconseguir reduir el gas ambiental que emeten els tubs d'escapament i l'escalfament global.



Durant les darreres dues dècades s'han anat fent esforços, a les ciutats, per disposar de millors espais per fer caminades. Els planificadors estan portant aquest concepte als barris. La idea és concentrar-se, especialment, en els beneficis mediambientals. Vauban, amb uns 5.500 residents serviria com a prova, a través de l'experiment més avançat, que viure sense cotxe al poble és possible i, fins i tot, molt més saludable.

Convèncer la gent que deixi el seu cotxe acostuma a ser, amb freqüència, una dura tasca. Tanmateix, a Estats Units, projectes "lliure de cotxe" (car free), a barris de l'estil de Vauban, han tingut molt d'èxit. A Europa, governs d'alguns països estan analitzant aquest tema a nivell nacional. L'any 2000, Gran Bretanya va iniciar un intent de reformar la planificació per tal de descoratjar l'ús dels automòbils adduint que un nou desenvolupament és possible mitjançant el trànsit públic.




Per naturalesa, les persones que adquireixen habitatges a Vauban els hi agraden els espais verds.
La majoria dels habitants de Vauban sostenen que és la bona qualitat de vida que porten el que els fa romandre encara allà. Molts d'ells estan satisfets d'haver-se desfet dels seus automòbils i contents de no haver de preocupar-se massa per la seguretat dels seus fills als carrers.



Més informació: The New York Times

.

1 comentari: